5 osvědčených pravidel, jak zdravě a natrvalo zhubnout

Trápí vás nadváha, pociťujete zdravotní problémy a rozhodli jste se s tím něco udělat? Zkuste při hubnutí dodržovat těchto 5 obecných pravidel, ať je už váš postup jakýkoliv.

Optimální hmotnost je jedním z předpokladů dobrého zdravotního stavu. Řada lidí bere svoji hmotnost pouze jako estetické kritérium, pravdou ale je, že s nadváhou se pojí celá řada onemocnění. Tyto choroby nenastupují náhle, ale vyvíjejí se postupně – jmenovat můžeme například problémy oběhového systému, přetěžování kloubů nebo třeba cukrovku 2. typu – právě poslední studie ukazují souvislost mezi nadměrnou hmotností a rozvojem tohoto onemocnění.

Každý třetí Čech trpí nadváhou a každý pátý obezitou

Mnoho lidí bere redukci hmotnosti jako něco, s čím nepotřebují pomoc. Realita je bohužel jiná, stačí se rozhlédnout. Přesvědčování sebe sama „kdybych chtěl, tak zhubnu“ také moc nepomůže.

5 obecných pravidel, jak zhubnout

  1. Redukci berte jako omezené období, po kterém následuje standardní vyvážená strava.
  2. Dodržujte stanovená pravidla – jediný, koho podvádíte, jste vy sami.
  3. Nevažte se každý den. Váha se mění i podle aktuálního obsahu vody v organismu. Má význam se vážit jednou až dvakrát za 14 dní. Vhodnější je hlídat spíše tělesnou kompozici – podíl tuku, svaloviny a vody.
  4. Pokud náhodou pravidla porušíte, nevzdávejte se! Každému se občas stane, že neodolá nějakému jídlu. Není to ale důvod zahodit celý postup. Vraťte se zpátky a pokračujte, jako by se nic nestalo.
  5. Vydržte! Hlavní je se nevzdávat. Uvědomte si, proč jste se rozhodli změnit svůj životní styl.

Vyšší úspěšnosti v redukci lze dosáhnout, pokud vyhledáte specialistu v oboru – výživového poradce. Na základě úvodní konzultace a měření biometrických hodnot je možné vybrat vhodný postup právě pro vás – u někoho to bude jen mírná úprava jeho jídelníčku, jiný bude potřebovat sestavit kompletně jiný stravovací plán, u dalšího mohou pomoci speciální produkty.

Pokud se bavíme o redukci, cílem je vždy dostat se do kalorického deficitu. Přístupů je také více. Záleží na poměrech makroživin (zejména trojpoměr sacharidy, bílkoviny, tuky) a celkové hodnotě energie. Bezpečnou hranicí je pak hodnota BMR (basal metabolic rate – bazální metabolický výdej), u poradců, kteří mají zkušenosti a spolupracují i s lékaři, lze jít i pod tuto hodnotu – jedná se tak převážně o tzv. LED (low energy diet – velmi nízkoenergetická dieta). Zde však existuje celá řada omezení (zdravotní stav, medikace, probíhající léčba, ukončená léčba…), proto by se do tohoto postupu měl pouštět jen ten, kdo je obeznámen s problematikou.

Po zhubnutí věnujte pozornost stabilizaci tělesné hmotnosti

Ať již zhubnete jakkoliv, jste pouze v polovině celého postupu – hmotnost je třeba zastabilizovat přechodem z redukčního na energeticky vyvážený jídelníček. Může dojít ke změně trojpoměru (v redukci není třeba tolik bílkovin, ve vyváženém jídelníčku s intenzivnější pohybovou aktivitou je tento koeficient vyšší) a je nutné navrhnout i celkovou energii přijímanou ze stravy.

Po tomto přechodu by si pak každý měl svoji hmotnost hlídat – stačí každé 2 – 3 měsíce absolvovat vážení a měření složení těla na pokročilejším přístroji. Je to stejné jako preventivní prohlídka u zubaře. Pokud zjistíte, že máte nahoře 1 – 2 kg nebo narostl podíl tuku ve vašem těle, je postup velmi jednoduchý a rychlý.

Úspěchem boje s nadváhou není krátkodobá změna vizáže, ale trvalá proměna. Taková začíná v hlavě.

Autor: Ing. Lukáš Vrána

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Nová sezóna Tlouštíků na TV Prima

Read more...

11.10.2021

Hubnutí v menopauze

Read more...

05.09.2021

Studie DROPLET – update po 3 letech

Read more...

19.08.2021

Hubneme na dovolené All inclusive

Read more...

25.07.2021

Porovnání aplikací na redukci hmotnosti – LC vs. standard

Read more...

22.06.2021

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515