Jídelníček od výživového poradce?

Nekonečné téma – mám si nechat udělat jídelníček od výživového poradce? Nebo mi stačí najít nějaký na internetu? Co třeba slečna z Instagramu, která soutěží v bikiny fitness? Nebo mám zajít za lékařem se specializací dietologa? Anebo si jej mám sestavit sám? Na tuto otázku neexistuje jedna jednoznačná odpověď a jak se říká, více cest vede do Říma.

První otázkou je, zda jídelníček potřebujete. A je pravdou, že někteří jej nepotřebují, hmotnost i regeneraci mají na dobré úrovni, zvolili směr stravování, který je udržitelný a je pro ně tedy zbytečné následovat jakýkoliv plán. Pokud ale dlouhodobé udržení hmotnosti řešíte, nebo máte jiné důvody, jídelníček využijete.

Jak začít? 

K tomu, abyste si sestavili jídelníček, nemusíte být raketový fyzik. Přesto je vhodné mít základní znalosti – jak si spočítat návrhovou energii, stanovit trojpoměr (bílkoviny / sacharidy / tuky) a vše převést na konkrétní potraviny. Dá se to přirovnat třeba ke stavbě koupelny – uděláte si ji sami, zavoláte instalatéra, nebo řeknete firmě. Někdo volí sprchový kout, jiný raději vanu, další zvolí k ohřevu vody boiler a někdo doporučuje izolaci i kolem studené vody. Možností realizace jsou stovky a pokud je práce dobře odvedená, nejde říct, že je jedna varianta horší, než druhá a záleží na přístupu a preferencím každého z nás.

Výhoda výživového poradce

Pokud si zvolíte návštěvu poradce, kde si jídelníček na míru necháte vypracovat, měli byste mít k dispozici plný servis – vážení vč. stanovení procenta tuku a dalších parametrů, konzultaci v oblasti potravin, motivaci, pravidelné kontroly nebo třeba pomoc při nákupu potravin a doplňků. Jídelníčky nejsou unifikované a přístupů k jejich tvorbě je několik, to už záleží na tom, koho si zvolíte. Tyto věci alespoň zpočátku nebudete mít k dispozici, pokud na to půjdete sami. Poradce by navíc měl mít znalosti z oboru (potravinářství, výživa, doplňky,…) a měl by  vyhodnotit i potenciální zdravotní rizika.

Typy jídelníčků

Jídelníček od poradce se dá sestavovat různými způsoby. Proto i na otázku, na kolik dnů sestavuji jídelníček já, neumím odpovědět, protože to je pouze jeden z přístupů – po výpočtu je navrženo jídlo na jeden den a celkový součet pak odpovídá návrhové energii a stanovenému trojpoměru. Lepším přístupem, který i já preferuji,  je kombinační jídelníček – pro jednotlivá jídla se vytváří zásobníky jednotlivých komponent. Na oběd tak máte na výběr třeba z 15 – 20 bílkovinných složek (obdobná hodnota energie a bílkovin), obdobně to platí pro přílohy (sacharidy) a zeleninu, zahrnut je i tuk na přípravu. Variantně se tak dají připravit klasické obědy, saláty nebo třeba luštěniny a jídelníček jde sestavit podle preferencí klienta (low carb, racionální, veganský …).

Je asi jasné, že na kombinační jídelníček potřebujete nějaký výpočtový nástroj. Na trhu existuje celá řada aplikací, které se sestavením pomohou, ale i tak to není otázka 10 minut. Výhodou ale bude poměrně volný jídelníček, ve kterém si můžete vybrat široké spektrum potravin a tedy i jídlo, které připravíte. A právě výhodou poradce je kombinace výše uvedeného – od znalosti potravin, výživových směrů, schopnosti počítat a předat výstupy.

Výhody:

  • Téměř okamžitý výstup.
  • Rychlé získání znalostí, postupné učení.
  • Motivace.
  • Pravidelné kontroly.
  • Profesionální přístroj na měření tělesné kompozice.

Nevýhody:

  • Cena za službu.
  • Nutnost naučit se ze začátku vše sám (dlouhodobě výhoda).
  • Časová náročnost.

Závěr

Jak se tedy rozhodnout? To je na vás, co si od všeho slibujete. Můžete se nechat celým procesem provést a cestu ke znalostem a výsledku si zkrátit, nebo můžete zvolit delší cestu, kdy se sami začnete o výživu zajímat, a nakonec si sami zvolíte způsob stravování podle vám dostupných informací. Každý jsme jiný a neexistuje jedna správná cesta, platí ale, že poradci jsou tu od toho, aby vám postup usnadnili a celým procesem vás i provedli.

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Hubnutí v menopauze

Read more...

05.09.2021

Studie DROPLET – update po 3 letech

Read more...

19.08.2021

Hubneme na dovolené All inclusive

Read more...

25.07.2021

Porovnání aplikací na redukci hmotnosti – LC vs. standard

Read more...

22.06.2021

Abdominální obezita jako riziko pro srdeční onemocnění

Read more...

01.06.2021

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515