KETO jako ketóza, ketonémie a další

KETO jako ketóza, ketonémie, ketolátky, ketogenní dieta, ketoacidóza

 

Nepředpokládám, že by existoval někdo, kdo některý z uvedených výrazů neslyšel. Jedná se o výrazy, které souvisí s některými postupy ve výživě – ať již s Low Carb (dále LC) stravováním, některými chorobami nebo sportem. Nejčastěji jsou ale diskutovány ve vztahu k redukci hmotnosti. Co ale konkrétně znamenají?

Ketóza

Je stav organismu, který nastává, pokud jsou hlavním zdrojem energie mastné kyseliny (tuky) a dochází tedy ke ketogenezi. Je už jedno, zda se jedná o tuky zásobní nebo tuk v potravě. Určité procento lidí se domnívá, že je to s ketózou jako s těhotenstvím – buď jste v ketóze, nebo nikoliv. Situace je ale jiná – hodnotit bychom měli spíše úroveň ketózy, tedy nejlépe ketonémii.

Ketonémie

Je hladina ketolátek v krvi, konkrétně beta-hydroxybutyrátu (BHB). Měří se z krve a protože BHB je nejvýznamější ketolátkou, jeho hladina vypovídá nejlépe o jejich tvorbě. Dřívější stanovení v laboratoři už doplňují některé glukometry, které jsou schopny hladinu BHB stanovit.

Normální ketonémie     <0,2 mmol/l Ketóza                         1-3 mmol/l  (někdy jsou horní hodnoty až 5-7 mmol/l) Ketoacidóza                 10-15 a vice mmol/l   V moči se měří tzv. ketonurie, a to pomocí testovacích vizuálních proužků. Testuje se na acetylacetát (AcAc). Nevýhodou je nižší přesnost – koncentrace látek vlivem pitného režimu, pH moči, další látky přítomné v moči.

 

Ketolátky jsou produktem oxidace mastných kyselin v játrech:

  • kyselina acetooctová;
  • kyselina β-hydroxymáselná;
  • aceton

Lidské tělo využívá jako zdroj energie pouze acetoacetát a β-hydroxybutyrát. Aceton je vydechován s vydechovaným vzduchem (často jej můžeme cítit u člověka, který redukuje hmotnost) nebo vylučován močí.

 

Ketogenní dieta

Je pojem, který jsme si už vysvětlili v tomto článku. V krátkosti se z odborného hlediska jedná o postup, který se užívá jako jedna z možností léčby epilepsie. V přeneseném významu se jedná o postup, kdy je v denním příjmu hodnota sacharidů pod 50 g. Z výše uvedeného je ale jasné, že do ketózy se můžeme dostat i přes podstatně vyšší příjem sacharidů, protože úroveň ketonémie není určena pouhou konzumací sacharidů. Setkat se tak můžeme s programy, které fungují, neprofilují se ale jako ketogenní, ale jako redukční se sníženým příjmem sacharidů. Pro srovnání, nejvolnější forma LC je definována obvykle do 130g sacharidů / den.

 

Ketoacidóza

Je patologický stav způsobený nedostatkem glukózy za současného nedostatku inzulinu (inzulín má potlačující účinek na produkci ketonu). Nastává obvykle u lidí s DM1 (diabetes mellitus), u lidí s pozdním DM2, u alkoholiků a u osob s vážně narušenou funkcí ledvin, které nemohou správně vylučovat přebytečné ketony. Jinak je nutriční ketóza pro většinu jedinců zcela přirozený, normální a bezpečný stav. Ketolátky mají kyselou povahu (pokles pH) a způsobují tzv. acidózu. Ketoacidóza se projevuje nevolností, zvracením, únavou, někdy až extrémní dušností. V krajních případech u neléčené ketoacidózy může nastat ketoacidotické kóma (úmrtnost 2%).

 

Snad vás výše uvedený text nevyděsil. Ketoacidóza často slouží jako strašák, nastává ale pouze u lidí s nějakou metabolickou poruchou. Pokud je ale celkový proces pod dozorem lékaře, může i pacient s DM1 přejít na stravu s nízkým obsahem sacharidů, případně redukovat hmotnost. Na druhou stranu existuje celá řada benefitů, které mohou zlepšit zdravotní stav a kvalitu života. Nemusí to být pouze redukce hmotnosti (i když s ní souvisí celá řada onemocnění), jmenovat můžeme například DM2, kardiovaskulární choroby, spánkovou apnoi, epilepsii a další.

mechanismy pro terapeutické působení ketogenních diet

A platí to, co obvykle – pokud si postupy nebo vhodností nejste jistí, kontaktujte specialistu, který se danou problematikou zabývá. Někdy je možné najít cestu pouhou drobnou úpravou stávajícího jídelníčku, jindy se nevyhneme spolupráci s lékařem, pravidelnými kontrolami a změnou medikace. Nemá však smysl pojem „keto“ zatracovat, benefity jsou jasně prokázány a v případě dodržení doporučení mohou znamenat zlepšení kvality života (omezení/zrušení medikace, hmotnost v normálním rozmezí, kvalita spánku, pohybová aktivita,…).

ZDROJ:

www.wikiskripta.eu

www.cukrovka.cz  

Beyond Weight Loss: A Review of the Therapeutic Uses of Very-Low-Carbohydrate (Ketogenic) Diets – Eur J Clin Nutr . 2013 Aug;67(8):789-96. doi: 10.1038/ejcn.2013.116. Epub 2013 Jun 26

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Jak efektivně na jojo efekt

Read more...

11.08.2020

BMI – vhodný nástroj nebo zavádějící hodnota?

Read more...

28.07.2020

Bioimpedance – má vůbec význam?

Read more...

14.07.2020

Dr. Alan Howard - zakladatel Cambridge Weight Plan

Read more...

02.07.2020

Jan Jirka - zpět do formy

Read more...

29.06.2020

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515