Je nadměrná tělesná hmotnost spojená s horším zdravím srdce u lidí, kteří pravidelně cvičí?

Má tělesná hmotnost vliv na srdeční choroby? V minulém článku jsme se podívali na vztah středomořské diety a potenciálního následného infarktu u lidí, kteří jej už prodělali. V dnešním článku u srdce zůstaneme a podíváme se na vztah nadváhy a srdečních chorob.

Jeden z morbidnějších vtipů se ptá, kdy muž začne cvičit – odpovědi jsou dvě, má novou přítelkyni anebo prodělal infarkt. Řada lidí si svůj zdravotní stav uvědomí bohužel až ve chvíli, kdy je jejich zdraví poškozené nenávratně. Jak je to ale v případě, že máme nadváhu a přesto cvičíme? Ovlivní to nějak případná rizika?

Předchozí závěry

Na tuto otázku odpověděla studie zveřejněná 22.1.2021 v časopise European Journal of Preventive Cardiology, deníku Evropské kardiologické společnosti (ESC – European Society of Cardiology) a vyjasnila tak vztah mezi tělesnou hmotností, fyzickou aktivitou a zdravím srdečního systému.

Existují určité důkazy, že fitness může zmírnit negativní účinky nadměrné tělesné hmotnosti na zdraví srdce. Předpokládalo se, že u dospělých a dětí může mít „tlustý, ale fit – fat but fit“ podobné  kardiovaskulární zdraví jako „hubený, ale nezdravý – thin but unfit“. To vedlo ke kontroverzním návrhům postupů v oblasti zdraví, které upřednostňovaly fyzickou aktivitu a kondici před hubnutím.

Zadání studie

Studie použila údaje od 527 662 pracujících dospělých ve Španělsku. Průměrný věk účastníků byl 42 let a 32% byly ženy.

Účastníci byli rozděleni podle BMI:  normální hmotnost (BMI 20,0-24,9 kg / m2), nadváha (BMI 25,0-29,9 kg / m2) nebo obézní (BMI 30,0 kg / m2 nebo vyšší). Kromě toho byly rozděleni podle úrovně aktivity: 1) pravidelně aktivní (definované jako minimum aktivity stanovené WHO); 2) nedostatečně aktivní (občasná aktivita, méně než minimum stanovené WHO); 3) neaktivní (žádné cvičení). Kardiovaskulární zdraví bylo stanoveno podle tří hlavních rizikových faktorů pro infarkt a mozkovou mrtvici, konkrétně: cukrovka, vysoký cholesterol a vysoký krevní tlak.

Zajímavá fakta od účastníků

Přibližně 42% účastníků mělo normální váhu, 41% mělo nadváhu a 18% bylo obézních. Většina byla neaktivní (63,5%), zatímco 12,3% bylo nedostatečně aktivních a 24,2% bylo pravidelně aktivních. Přibližně 30% mělo vysoký cholesterol, 15% mělo vysoký krevní tlak a 3% mělo cukrovku.

Výsledky, které možná překvapí

Vědci zkoumali souvislosti mezi každou skupinou podle BMI, skupinou aktivit a třemi rizikovými faktory. Na všech úrovních BMI byla jakákoli aktivita (bez ohledu na to, zda splňovala minimum stanovené WHO nebo ne) spojena s nižší pravděpodobností cukrovky, vysokého krevního tlaku nebo vysokého cholesterolu ve srovnání se skupinou, která neměla žádné cvičení.

Další výsledek ale může překvapit. Účastníci s nadváhou a obezitou však měli větší kardiovaskulární riziko než jejich vrstevníci s normální hmotností, bez ohledu na úroveň aktivity. Například ve srovnání s neaktivními jedinci s normální hmotností měli aktivní obézní lidé přibližně dvakrát vyšší pravděpodobnost vysokého cholesterolu, čtyřikrát vyšší výskyt cukrovky a pětkrát vyšší pravděpodobnost vysokého krevního tlaku.

obezita a srdeční choroba

Závěr

Závěr této velké studie tedy zní, že fyzická aktivita neodstraní negativní účinky nadměrné tělesné hmotnosti na zdraví srdce. Platí tedy to, co vám poradí mnoho lidí z oboru – zdravý životní styl je kombinací vhodné stravy, přiměřené hmotnosti, vhodné pohybové aktivity, odpočinku a celkové psychické a fyzické pohody. A pokud máte v některé z uvedených oblastí rezervy, zkuste se obrátit na daného specialistu, za vaše zdraví vám to určitě stojí.

 

  1. Zdroj: Pedro L Valenzuela, Alejandro Santos-Lozano, Alberto Torres Barrán, Pablo Fernández-Navarro, Adrián Castillo-García, Luis M Ruilope, David Ríos Insua, José M Ordovas, Victoria Ley, Alejandro Lucia. Joint association of physical activity and body mass index with cardiovascular risk: a nationwide population-based cross-sectional studyEuropean Journal of Preventive Cardiology, 2021; DOI: 1093/eurjpc/zwaa151

 

Oblasti výživy a suplementace se věnuji přibližně 12 let. Jsem spolumajitelem firmy WeFood Nutrition, která vyrábí, ale především sama vyvíjí doplňky stravy. Své zkušenosti s redukční výživou využívám v rámci Programu The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan, kde působím jako školitel nových poradců. Zároveň jsem spolumajitelem jedné z poboček. Vedle těchto činností se nyní věnuji založení Asociace pro funkční potravinu, která bude mít za úkol předávat veřejnosti aktuální informace o výživě, vycházející z nejnovějších vědeckých poznatků, a také vytvářet mediální zázemí pro odborníky z praxe a lékaře.

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Nová sezóna Tlouštíků na TV Prima

Read more...

11.10.2021

Hubnutí v menopauze

Read more...

05.09.2021

Studie DROPLET – update po 3 letech

Read more...

19.08.2021

Hubneme na dovolené All inclusive

Read more...

25.07.2021

Porovnání aplikací na redukci hmotnosti – LC vs. standard

Read more...

22.06.2021

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515