Noční přejídání

Kdo by to neznal. Přichází večer a venku se pomalu stmívá. Dali jste si večeři, a přichází chvíle klidu – nikdo vám už nevolá a maily nechodí, děti se snad už uklidnily a vy si tak zaslouženě užíváte po dlouhém a náročném dni. Někdo si pustí TV, někdo sedí u počítače, jiný si čte knihu. Společná ale bývá jedna věc – neposedný mozek naznačí – něco bych si dal. Takto začíná noční přejídání.

Lednice mě volá

Cílem se pak stává lednice, zdroj neomezených možností… a najít se zde často dá celá řada skvělých potravin. A zde se obrazně začíná lámat chleba. Večerní mlsání je jeden ze způsobů, jak si pomalým, ale jistým způsobem zvýšit hmotnost. Záleží samozřejmě, co si dovolíte.

Jídlo v noci

Prázdné kalorie

Sklenka nebo dvě jednou dvakrát do týdne výraznou změnu neznamená. Stejně tak zeleninu můžete konzumovat obrazně téměř libovolně. U potravin bohatých na bílkoviny to bude také ještě v pořádku. Nejhorším možným zdrojem jsou pak prázdné kalorie ve formě nejrůznějších pochutin – slaných chipsů, oříšků, v kombinaci s vyšším množstvím alkoholu a nebo nejrůznější sladkosti, případně slazené nápoje. Dá se s tím vůbec něco dělat?

Chuti se asi nezbavíme, takže co s tím naopak počítat a připravit si vhodné řešení?

Jednou z možností je přeorganizovat doby jídel – snad už nikdo netvrdí, že musíte mít snídani, oběd a večeři doplněné o 2-3 svačiny. Stravu můžete rozvrhnout i tak, že snídáte později, oběd také trochu posunete, odpolední svačinu, pokud ji mít musíte, zvolíte buď jako zeleninovou, případně v kombinaci s bílkovinou. Večeře, pokud nebude doplněná a horu příloh (tedy zdroj sacharidů), také nebude znamenat kalorickou nálož. A vytvoříte si tak prostor pro další vhodně sestavené jídlo.

Volte zeleninu

Alternativně můžete zvolit různě připravovanou zeleninu – ať už čerstvou s nějakým dipem, tak tepelně upravenou. Zkusit můžete i celerové hranolky z trouby, nebo zeleninové jednohubky. Maso může pomoci také zahnat chutě – volte libovou šunku a nebo třeba jerky. Víte o tom, že si takové sušené maso můžete snadno připravit doma za zlomek ceny, za kterou se běžně prodává? Ale o tom příště…

A pití?

Jako nápoj lze použít různé čaje, kdo se nechce „dopovat“ kofeinem, lze použít třeba roiboos. A pokud už musíte sáhnout po alkoholu, volte suché víno s minimem obsahu cukru.

Den poté

Pokud už „ujedete“ na něčem ne zcela vhodném a noční přejídání se dostane mimo vaší kontrolu, zkuste odlehčit následující den. Na snídani se tak dá doporučit snížit příjem sacharidů (tedy vynechat cereálie, pečivo, volit třeba jen bílý jogurt), na oběd můžete zvolit třeba salát. Cílem bude pokrýt potřebu bílkovin, ale nenavyšovat příjem energie. Výhodu mohou mít sportující jedinci, protože si třeba navýší množství pohybové aktivity.

Každý máme jiná řešení a já občas také sáhnu po něčem ne zcela vhodném. Zkuste se sami zamyslet nad tím, jak bude vypadat váš následující týden, zda nemůžete něco málo změnit tak, abyste jste směřovali ke svému cíli. Někdy stačí drobné, ale dlouhodobé změny a výsledek se dostaví. Je možné, že časem bude pravidelné noční přejídání pryč.

O mně

Oblasti výživy a suplementace se věnuji přibližně 12 let. Jsem spolumajitelem firmy WeFood Nutrition, která vyrábí, ale především sama vyvíjí doplňky stravy. Své zkušenosti s výživou využívám v rámci Programu Cambridge Weight Plan, kde působím jako školitel nových poradců. Zároveň jsem spolumajitelem jedné z poboček. Vedle těchto činností se nyní věnuji založení Asociace pro funkční potravinu, která bude mít za úkol předávat veřejnosti aktuální informace o výživě, vycházející z nejnovějších vědeckých poznatků, a také vytvářet mediální zázemí pro odborníky z praxe a lékaře.

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Vitamin C – tak trochu jiný pohled

Read more...

25.10.2020

Rozhovor: Ondřej Matlach, trenér, absolvent FTVS UK v Praze, autor projektu Moose Power

Read more...

17.10.2020

Noční přejídání

Read more...

07.10.2020

Zvěřina: Zpestření našeho jídelníčku

Read more...

01.10.2020

Lepek: Pomáhá jeho odstranění ze stravy při hubnutí?

Read more...

23.09.2020

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515