Snížení hmotnosti o několik kilogramů snižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu u prediabetiků téměř na polovinu

Studie 1), která byla zveřejněna 2.11.2020 ukazuje, že ztráta hmotnosti několika kilogramů hmotnosti snižuje riziko vzniku cukrovky typu 2 téměř na polovinu u skupiny lidí s prediabetem. Řadí se tak mezi už zmiňované studie, které souhrnně prokazují, že nadváha a obezita mají těsný vztah k prediabetu a rozvoji DM2 a redukce hmotnosti může mít opačný efekt.

 

Studie

Klinická studie NDPS (Norfolk Diabetes Prevention Study) probíhala osm let a zahrnovala více než 1 000 lidí s prediabetem s vysokým rizikem vzniku cukrovky 2. typu. Studie zjistila, že podpora mírných změn v životním stylu, včetně snížení hmotnosti o dva až tři kilogramy a zvýšení fyzické aktivity po dobu dvou let, snížila riziko cukrovky typu 2 o 40 až 47 procent u osob, které byly klasifikovány jako pacienti s prediabetem.

Ve Velké Británii je situace v oblasti obezity a přidružených chorob horší, než v případě ČR. Žije zde přibližně osm milionů lidí s prediabetem a 4,5 milionu s cukrovkou typu 2.

V ČR zaznamenáváme stále stoupající počet případů s DM2 : 3)

Prevalence diabetes melitus

 

Souvislost s obezitou a nadváhou

Podle MUDr. Aleny Adamíkové, Ph.D. tvoří cukrovka 2. typu tvoří přibližně 92 %  ze všech případů diabetu. Více než 90 % diabetiků 2. typu má nadváhu či obezitu. Obezita je považována za primární příčinu diabetu 2. typu u osob, které mají k této chorobě dědičné dispozice. Až 50 % mužů a 70 % žen s cukrovkou 2. typu je obézních. 70-85 % diabetiků 2. typu mají další faktory, které patří do syndromu inzulinové rezistence (hypertenze, vysoké hodnoty tuků v krvi, poruchy srážlivosti a další). 2)

Výzkumná studie testovala jednoduchý zásah do životního stylu, které vedl k mírnému úbytku hmotnosti a zvýšení fyzické aktivity. Důležité je, že tyto změny přetrvávaly po dobu nejméně dvou let a ztráta hmotnosti byla stabilní.

Tato zjištění jsou velmi důležitá, protože ukazují, že „životní styl“ v reálném světě může skutečně pomoci lidem snížit riziko vzniku cukrovky typu 2 (u dospělých).

 

Průběh studie

Tato studie probíhala v letech 2011 až 2018 a pracovala s 135 praktickými lékaři ve východní Anglii. Bylo vytipováno 141 973 lidí, kteří měli vyšší riziko vzniku cukrovky 2. typu.

Na screeningových místech na východě Anglie poté absolvovala vybraná skupina 12 778 lidí krevní testy na glukózu a HbA1c (glykovaný hemoglobin), aby zjistili prediabetes.

1028 vybraných účastníků s prediabetem bylo poté zařazeno do randomizované kontrolované studie, která testovala intervenci do životního stylu ve srovnání s kontrolní skupinou, která byla průměrně sledována 2 roky.

 

Výsledky

V této studii bylo randomizováno 1028 účastníků 1. lednem 2011 a 24. únorem 2017. Průměrný věk byl 65,3 let, průměrný BMI 31,2  a průměrná doba sledování 24,7 měsíců. Náklady na intervenci na účastníka byly poměrně nízké (153 USD / 122 GBP). Intervence významně snížila riziko diabetu typu 2 o 40% až 47% v rámci 2 letého sledování.

 

Závěr

Tato studie opět ukázala, že důležitým faktorem je nadváha a obezita, které tvoří pouhou špičku ledovce navazujících onemocnění, mezi které patří i cukrovka 2.typu. Snížením hmotnosti do normálu tak lze ovlivnit zdravotní stav a u řady těchto chorob zlepšit průběh. V případě cukrovky 2.typu lze v řadě případů dosáhnout remise, u prediabetiků snížit riziko rozvoje diabetu typu 2.

 

  1. Zdroj: Michael Sampson, Allan Clark, Max Bachmann, Nikki Garner, Lisa Irvine, Amanda Howe, Colin Greaves, Sara Auckland, Jane Smith, Jeremy Turner, Dave Rea, Gerry Rayman, Ketan Dhatariya, W. Garry John, Garry Barton, Rebecca Usher, Clare Ferns, Melanie Pascale. Lifestyle Intervention With or Without Lay Volunteers to Prevent Type 2 Diabetes in People With Impaired Fasting Glucose and/or Nondiabetic HyperglycemiaJAMA Internal Medicine, 2020; DOI: 1001/jamainternmed.2020.5938
  2. https://www.cukrovka.cz/cukrovka-typu-2-2
  3. https://www.cukrovka.cz/statistika-2

Oblasti výživy a suplementace se věnuji přibližně 12 let. Jsem spolumajitelem firmy WeFood Nutrition, která vyrábí, ale především sama vyvíjí doplňky stravy. Své zkušenosti s redukční výživou využívám v rámci Programu The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan, kde působím jako školitel nových poradců. Zároveň jsem spolumajitelem jedné z poboček. Vedle těchto činností se nyní věnuji založení Asociace pro funkční potravinu, která bude mít za úkol předávat veřejnosti aktuální informace o výživě, vycházející z nejnovějších vědeckých poznatků, a také vytvářet mediální zázemí pro odborníky z praxe a lékaře.

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Nová sezóna Tlouštíků na TV Prima

Read more...

11.10.2021

Hubnutí v menopauze

Read more...

05.09.2021

Studie DROPLET – update po 3 letech

Read more...

19.08.2021

Hubneme na dovolené All inclusive

Read more...

25.07.2021

Porovnání aplikací na redukci hmotnosti – LC vs. standard

Read more...

22.06.2021

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515