Viscerální tuk – je opravdu tak nebezpečný?

Udržování optimální hmotnosti vede ke zdravějšímu životu. Nadváha je jako ledovec, často vnímáme pouze estetickou stránku, ale pod hladinou se skrývá celá řada onemocnění. Důležitým ukazatelem kromě ostatních parametrů je i viscerální tuk.

Co je to viscerální tuk?

Na rozdíl od podkožního tuku, který můžeme pozorovat vizuálně nebo třeba měřit kaliperem, se viscerální tuk nachází uvnitř našeho těla v dutině břišní a zjistit jeho množství je obtížnější. Pokud si odmyslíme náročnější metody, jako je počítačová tomografie nebo magnetická rezonance, zbývá pro běžné stanovení pouze bioimpedance, která v oblasti měření viscerálního tuku patří mezi spolehlivé nástroje.

Viscerální tuk se nachází v prostorách obklopujících játra, střeva a další orgány. Přestože viscerální tuk tvoří pouze malý podíl celkového tělesného tuku, je klíčovým hráčem v řadě zdravotních problémů.

Tak, jak se s věkem obvykle zvyšuje množství celkového tuku v těle, roste i množství tuku viscerálního.

Jak hodnotíme hladinu viscerálního tuku?

Množství viscerálního tuku se měří v cm2. Jedná se o hypotetickou plochu viscerálního tuku v řezu dutinou břišní. Některé přístroje používají méně přesné hodnocení v tzv. úrovních. Za horní limit je považována hodnota 100 cm2, za hodnotu normální pak rozsah 40-70 cm2. Pokud tuto hodnotu přirovnáme ke zmiňovaným „úrovním“, pak jsou hodnoty 1–12 považovány za normální úroveň a hodnoty 13–59 za nadměrnou úroveň viscerálního tuku.

Hodnota viscerálního tuku ovlivňuje i hodnotu tuku v přidružených orgánech, zejm. játrech a slinivce břišní. Tato zvýšená hodnota pak znamená horší funkci těchto orgánů a spojitost s řadou chorob, jako je například cukrovka druhého typu, vysoký krevní tlak, rakovina, zvýšený výskyt zánětů aj. U sportovců nejsou výjimkou hodnoty 20-40 cm2, u obézních lidí to pak jsou i hodnoty nad 200 cm2 , výjimečně pak hodnoty neměřitelné pomocí bioimpedance.

Praktické tipy pro udržení vhodné hladiny viscerálního tuku

  • Kontrolujte a udržujte celkové množství tuku v těle. I když neexistuje jednotný koncensus pro procento tělesného tuku, lze nalézt řadu tabulek, které doporučí vhodné rozsahy. Vliv má kromě věku i pohlaví.
  • Dodržujte zdravý životní styl – jedná se o soubor faktorů, jako je spánkový režim, vhodná výživa vč. pitného režimu, pohybová aktivita, regenerace, psychický stav aj.
  • V případě nadváhy a obezity je vhodné se poradit s odborníkem a dostat vše pod kontrolu.
  • Pokud máte s udržením hmotnosti potíže, možná je čas přehodnotit způsob stravování.
  • Vyšší příjem fruktózy napomáhá k vyšší hladině viscerálního tuku – nejedná se však jen o příjem ovoce, fruktóza se často nachází v pochutinách (fruktózo-glukózový sirup) a obecně v UZPP (ultra zpracovaných potravinářských produktech).

Co je základem pro udržení normální úrovně viscerálního tuku?

Základem pro udržení normální úrovně viscerálního tuku je udržení adekvátní hmotnosti. v některých případech sice nastává situace, že osoba štíhlá má vyšší hodnotu viscerálního tuku, u většiny lidí ale celkové procento tuku a hodnota viscerálního tuku korelují. Řešením je pak úprava hmotnosti a následné nastavení dlouhodobého režimu.

Postupy LED

Možností k dosažení uvedeného je více, jako výhodné se ale jeví postupy LED a formula LED, o kterých jsem již dříve v minulosti psal. Pro udržení hmotnosti je pak zásadní zejména vhodný poměr P:E – tedy množství přijatých bílkovin na celkové množství přijaté energie. Jedním z řešením je přejít na stravu s regulací příjmu sacharidů – ať již se jedná o stravu se sníženým příjmem sacharidů nebo přísnější forma LC (low carb), výsledkem je dlouhodobější snazší kontrola nad příjmem energie. Jako zásadní se jeví i vynechání UZPP.

Cvičení nemusí být ideální cestou pro redukci hmotnosti, přesto by mělo být součástí zdravého životního stylu. Důležitý je naopak dostatek spánku, protože deficit spánku má negativní vliv na hormonální hladinu a ve výsledku může mít vliv na nárůst hmotnosti.

Závěr

Pokud neznáte aktuální hodnotu viscerálního tuku ve vašem organismu, je vhodné si ji nechat změřit, můžete tak do budoucna předejít zdravotním komplikacím. V případě vyšší hodnoty je vhodné situaci začít okamžitě řešit úpravou stravy, a to i s pomocí odborníka. Uvidíte, že dostat čísla pod kontrolu není zase tak těžké a výsledky se pomocí vhodných metod dostaví v krátkém čase.

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Porovnání aplikací na redukci hmotnosti – LC vs. standard

Read more...

22.06.2021

Abdominální obezita jako riziko pro srdeční onemocnění

Read more...

01.06.2021

Hladina krevního cukru a 100 let inzulínu

Read more...

13.05.2021

Viscerální tuk – je opravdu tak nebezpečný?

Read more...

27.04.2021

Udržení hmotnosti po úspěšné redukci?

Read more...

20.04.2021

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515