Zdravá svačina pro děti do školy?

Svačina do školy. Někdo na ně vzpomíná rád, jiného představa ubrousku nalepeném na taveném sýru, který se snaží dostat z housky, děsí. Možná budete vzpomínat na výměny jídel, nebo na schovávání nedojedených zbytků. No a teď podobné překvapení máte nachystat vašim potomkům. Takže, zkusíme to třeba trochu jinak?

 

Domácí příprava

Nejlepší variantou je svačinu do školy chystat doma, než dát dítěti nějaké množství financí, za které si jídlo koupí samo. Máte tak lepší kontrolu nad kvalitou a množstvím jídla. I když zde existuje určitá regulace, dobře sestavenou svačinku koupené pochoutky nenahradí.

 

Základem je příklad v rodině

Základem stravování dítěte je příklad v rodině. Osobně se o tom mohu přesvědčit při porovnání stravovacích návyků vlastních dětí a potomků mých známých. Ne, že by moje děti milovaly naprosto vše, ale většina potravin jim nedělá potíže, protože se s nimi setkávají od útlého věku. Snažím se jim občas stravu obohatit o nové potraviny (zelená pomazánka z avokáda, černá rajčata a podobně) a zkouším praktikovat aktivní výběr potravin – nenutím je jíst jednu konkrétní věc, ale dám jim na výběr z různých, ale vhodných možností. Vzhledem k tomu, že rostou, je na prvním místě i optimální přísun kvalitních bílkovin (kvalita viz metodika DIAAS, návrhové množství viz DACH).

Prvním krokem pro sestavení svačiny do školy tedy je, aby byla navržena z potravin, které děti znají a konzumují. Velikost porce můžete řídit podle domácích zvyklostí (kdo má rád tabulky, tak 10-15% celodenního příjmu energie).

 

Skladba obecně

Nejsem zastáncem veganských směrů – bílkoviny by měly být, obzvláště v dětském věku, kvalitní. Rizikem může být deficit některých látek (B12, dvojmocné železo, EPA/DHA). Dospělý člověk si s deficity poradí (kombinace potravin, suplementy), u dětí to může být problematické. Vhodnými zdroji jsou tedy mléčné produkty, vejce, maso. Jako doplnění můžeme zahrnout i produkty rostlinného původu, zejm. luštěniny (například ve formě různých pomazánek). Energii dále získáme kombinací sacharidů a tuků, to už podle osobních preferencí. Někdo dá přednost ořechům a semínkům, jiný bude preferovat celozrnné produkty.

 

Krabičky, skleničky a mističky

Přichází na řadu celkový vzhled. Svačina do školy je již jinde než tomu bylo před několika lety. Doba zalepených ubrousků je nenávratně (naštěstí) pryč, kdo chce být navíc eco-friendly, volí obaly, které můžeme používat opakovaně. Nabízí se tak přímo použití svačinových boxů. Do jednotlivých přihrádek tak můžeme schovat zeleninu, kousek pečiva, trochu pomazánky, šunku, sýry a třeba i kousek ovoce.

Svačina do školyBox na svacinu

Chcete nevšední vzhled? Zkuste skleničky (tedy pokud nemáte hyperaktivní dítě). Do skleničky můžete dát kaši (ovesná, pohanková,…), přidat vhodný zdroj bílkovin a sacharidů (jogurt a kousky ovoce). Případně do sklenice dejte jen jogurt a dozdobte jej ovocem. Slaná varianta zahrnuje zeleninu s dipem (zdroj bílkovin a tuků – základ může tvořit třeba jogurt nebo tvaroh).

Saláty můžete schovat jak do skleničky, tak do misky s víčkem. Ve sklenici si můžete pohrát s barevností a vytvořit vrstvy. Opět nezapomeňte na vhodnou skladbu, jako zdroj bílkovin můžete použít kuřecí a krůtí maso, jogurt, tuňáka, nebo vejce. Nebojte se kombinací.

Zapojte děti

Zkuste do přípravy zapojit i děti. Samy si ovlivní skladbu potravin, zabaví se přípravou a ve výsledku jim bude i lépe chutnat, protože si jídlo pomáhali připravit. Vy alespoň budete vědět, co jim chutná a čemu se naopak vyhýbají. Děti se naučí plánovat, což se může hodit na víkendové výlety. Domácí přípravou ušetříte i finance a sami ovlivníte kvalitu a čerstvost surovin. Nezapomínejte ani na dostatečný pitný režim – určitě se vyhýbejte slazeným nápojům, vhodné jsou tekutiny bez cukru.

Sdílejte článek:

Zanechte komentář:

Vaše jméno:
Web:
E-mail:
Zpráva:

Nejnovější články:

Existuje spojení mezi obezitou a COVID-19?

Read more...

14.09.2020

Zdravá svačina pro děti do školy?

Read more...

31.08.2020

Dieta a dovolená

Read more...

24.08.2020

Jak efektivně na jojo efekt

Read more...

11.08.2020

BMI – vhodný nástroj nebo zavádějící hodnota?

Read more...

28.07.2020

© 2020 – WeFit 4U, s. r. o., Třeboradická 1070/37, 182 00 Praha 8-Kobylisy, IČ: 09050515